10 vecí, na ktoré by ste nemali pri manažovaní projektu zabudnúť:
01. Profesionalita
Profesionalita nadovšetko
V kontakte so stakeholdermi vždy vystupujte profesionálne, myslite na každý detail. Aj taká „drobnosť“, akou je napríklad úroveň prezentácie projektu či formálny dokument s projektovým zámerom o vás veľa vypovedajú.
02. Zvažovanie rizík
Zvážte všetky riziká
Rizikám sa nedá vyhnúť. Nezabudnite ich spomenúť aj v pláne. Nikto vám neuverí, ak ho budete presviedčať, že všetko pôjde hladko. Do plánu teda zarátajte aj čas, ktorý môžete stráviť riešením neočakávaných udalostí.
03. Vyriešenie úskalí
Najskôr vyriešte úskalia
Ako prvé si zoberte na mušku tie najťažšie a najproblematickejšie úlohy. Keď ich vyriešite prioritne, nemusíte sa stresovať, že pred nasadením nájdete kostlivcov v skrini. A ak sa nejakí objavia, budete mať viac času a poznatkov na to, aby ste si s nimi poradili.
04. Kontrola nad zmenami
Majte kontrolu nad zmenami
Zmenám sa nevyhnete. To však neznamená, že by mali riadiť celý životný cyklus projektu. Nastavte si teda proces zmenovej kontroly s pár jasne definovanými krokmi, v ktorých stanovíte, ako sa bude k zmenovým požiadavkám pristupovať. Nechcete predsa zahlcovať tím zadaniami na zmeny, ktoré ich budú odkláňať od plnenia prioritných úloh.
05. Efektívne zloženie tímu
Tím vyskladajte rozumne
Váš projekt je zrkadlom ľudí, ktorí na ňom pracujú. Nepodceňte preto vyskladanie tímu. Uistite sa, že každý z jeho členov bude mať čas i schopnosti na plnenie zadaní. Myslite aj na stratený čas v podobe sviatkov a dovoleniek a zarátajte ho do projektového plánu.
06. Kontinuálne vzdelávanie tímu
… a dajte mu všetko, čo potrebuje
Myslite na vzdelávanie a zlepšovanie schopností tímu. Ak vaši ľudia potrebujú ďalší tréning a podporu v akejkoľvek podobe, zabezpečte im to aj vtedy, ak by vás to malo stáť viac peňazí. Vždy sa vám to vráti v podobe lepšieho výkonu a efektivity tímu.
07. Ľudia na prvom mieste
Ľudia na prvom mieste
Dôvera a pohoda v tíme a hlavne k vám ako projektovému manažérovi rozhoduje o atmosfére a následne aj o výsledkoch, ktoré budete spoločne dosahovať. Ako líder by ste teda nemali len vydávať rozkazy, ale hlavne motivovať a sceľovať.
08. Informovanie stakeholderov
Stakeholderov pravidelne informujte
Stakeholdermi nie sú len tí, ktorí vás najali a platia vás. Do tejto skupiny patria všetci, ktorých výsledky projektu budú ovplyvňovať. Nezabúdajte na to pri presadzovaní vašej vízie či komunikovaní projektových zmien.
09. Správny výber nástrojov
Zvoľte si správne nástroje
Vyberte si tie najvhodnejšie nástroje. Zvážte, čo všetko potrebujete, koľko to bude stáť a kto to bude používať. U nás sa dlhodobo osvedčili nástroje – pre project management Jira a Confluence od Atlassianu, na prácu s dokumentami nástroje GSuite a na prácu s kódom Gitlab. Zjednodušujú nám procesy, a umožňujú nám pracovať prehľadnejšie, efektívnejšie a produktívnejšie.
10. Zdieľanie plánu
Zdieľajte plán s členmi vášho tímu
Keep everyone in the loop. Nie je nič horšie, ako keď ľavá ruka nevie, čo robí pravá. Pravidelne každého v tíme informujte o plánovaných procesoch a cieľoch. Umožnite ľudom, aby mohli projektový plán pripomienkovať a nezavrhnite ich nápady šmahom ruky, aj keď sa vám na prvý pohľad nebudú zdať rozumné.
A ako plánujete vaše projekty vy? Dajte mi vedieť, veľmi rád sa nechám inšpirovať.