Blog

Vývoj webstránky s ohľadom na cross-browser kompatibilitu, časť 1.

Know-how Technológie
6.3.2020
Podarilo sa vám niekedy vytvoriť web-stránku či web-aplikáciu, ktorá funguje a vyzerá ako má bez ohľadu na to, či ju prezeráte vy na vašom pracovnom zariadení, klient na svojom najnovšom iPhone alebo užívateľ z obyčajného kancelárskeho notebooku?

Tvorba takéhoto webu nie je nemožná, no jednoznačne je potrebné držať sa pravidiel a princípov, na ktoré sa teraz spolu pozrieme.

Image

Zdroj

Všetko nie je len o písaní kódu. Celú problematiku je možné rozdeliť do 3 skupín, ktoré si postupne objasníme.

  1. Plánovanie
  2. Vývoj s ohľadom na kompatibilitu
  3. Testovanie & optimalizácia

Plánovanie

Predstavte si situáciu – veľmi dobrý kuchár, s top zariadením a surovinami, pripraví svoju špecialitu ako obed pre 20 náhodne vybraných ľudí z celého sveta. Zaručujú jeho skúsenosti a vybavenie spokojnosť všetkých 20 ľudí? Vzhľadom na to, že každý z nich môže mať rôzne chuťové preferencie, alergie, či stravovacie návyky, nie je úspech vôbec zaručený.

Rovnako tak skúsený developer môže pochybiť  v prípade , že si neuvedomuje, kto bude jeho produkt používať. Operačné systémy (Windows, MacOS, Linux distribúcie, Android, iOS…), webové prehliadače (Safari, Firefox, Chrome, Explorer, Edge, Opera…) a veľkosti, resp. rozlíšenia obrazoviek od malých telefónov po 4K monitory. Na všetky tieto elementy a ich kombinácie je potrebné prihliadať.

Čo s tým teda? 

 

Zdroj

Ešte pred samotným vývojom, je vhodné si spolu s klientom definovať, ktoré platformy bude projekt podporovať. Pri hybridných aplikáciách je potrebné určiť aj verziu operačného systému, napr. iOS 12+, štandardne však stačí zvoliť verzie iba pre jednotlivé prehliadače.

S jasnými požiadavkami a cieľovou skupinou je možné pristúpiť k výberu technológií. Je potrebné si dávať pozor na množstvo JavaScript knižníc. Každá z nich je totiž závislá na jej autorovi a na jeho dobrej vôli ju aktualizovať. Je dobré mať projekt čo najviac pod kontrolou a miesto “hipster-cool-modern-animate-library.js ver. 1.0.12” skôr použiť známejšiu, komerčnú alternatívu alebo ideálne nakódiť niečo vlastné.

Každá knižnica, framework má v dokumentácii spomenuté, kde funguje, kde len čiastočne a kde vôbec nefunguje. Spravidla platí, čím používanejšia a známejšia knižnica je, tým má lepšiu spätnú podporu. Štúdium dokumentácie a fóra so zoznamom otvorených/vyriešených chýb je ale veľmi dôležité.

 Vývoj

HTML

Image

Zdroj

Pokiaľ ide o funkčnosť, stačí sa držať HTML 5 štandardov a nepoužívať to, čo je ešte len v štádiu experimentovania/vývoja.

Výzvou môže byť jednotnosť vzhľadu niektorých HTML komponentov, napríklad video prehrávač <video>. Pri tých momentálne platí, že každý prehliadač si ich vykreslí po svojom a tým sú obmedzené aj možnosti štýlovania. Pokiaľ potrebujete úplne totožný vzhľad pre všetky prehliadače, musíte sa vzdať predvoleného ovládacieho panelu (play, pause, volume…) a naštýlovať, naprogramovať si vlastné UI, ktorým bude užívateľ spúšťať jednotlivé akcie. Nejedná sa v zásade o nič zložité, avšak ide o čas, s ktorým je potrebné počítať už pri úvodných odhadoch práce.

V ďalšej časti nášho seriálu si povieme viac k CSS, prefixom, predvoleným štýlom, responzivite a animáciám.

 

Ľubo
Front-end Developer

Máte záujem o nášho
IT experta alebo team?

Základné informácie
Zadajte popis projektu*
Predpokladaná doba prác
od
do
Spôsob práce
Požadované jazyky a úroveň *

Požadovaní experti*

Formulár vyplnil:
Odoslať formulár
Odoslaním formulára dávate súhlas so spracovaním osobných údajov
Vaša správa bola odoslaná.
Vaša správa nebola odoslaná. Skúste to pozdejšie ešte raz.

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies

Kontaktujte nás radi sa s Vami stretneme

Odoslať formulár
Odoslaním formulára dávate súhlas so spracovaním osobných údajov
Vaša správa bola odoslaná.
Vaša správa nebola odoslaná. Skúste to pozdejšie ešte raz.