Umelá inteligencia už nie je len trendy buzzword. Dnes ju nájdeme doslova v každom odvetví, využíva sa v priemysle, zdravotníctve či vo výrobe a riešenia založené na AI čoraz viac prenikajú aj do obchodu, predaja a marketingu.
Asi ste už počuli o AI v retaile a možno vám ju nejaká digitálna agentúra ponúkala ako jedinečné riešenie, ktoré zvýši vaše predaje o 250% a zákazníci sa k vám budú hrnúť ako osy na kofolu.
Ešte predtým, než sa do toho pustíte, zastavte a nadýchnite sa. Práve pre vás sme pripravili sériu blogov, v ktorých si krok po kroku povieme, ako vlastne AI v maloobchode funguje a čo všetko budete potrebovať na jej úspešné zavedenie.
Maloobchod je jedno z najkonkurenčnejších odvetví a každý mesiac sa na trhu objavia desiatky nových e-shopov. Podľa portálu Startitup ich máme na Slovensku takmer 13 000 a Slováci milujú nakupovanie online stále viac a viac. Svedčí o tom medziročný nárast predaja na e-shopoch o 20 %, čo znamená obrat za rok 2019 v rekordnej hodnote 1,36 miliardy eur.
V tak konkurenčnom prostredí sa potrebujete odlíšiť, inovovať, získať náskok a zároveň si zachovať priazeň verných zákazníkov.
Vďaka AI môžete vašich zákazníkov obohatiť individualizovanou a personalizovanou skúsenosťou. AI zabezpečí, aby vaši zamestnanci zákazníkom poskytovali diferencované skúsenosti a radikálne zlepší vašu znalosť o zákazníkoch. Vy i vaši zamestnanci budete viac rozumieť ich potrebám a nákupnému správaniu.
AI optimalizuje maloobchodný dodávateľský reťazec a dokáže meniť maloobchodné produkty a služby tak, aby ste zákazníkom doručili novú hodnotu. Do maloobchodného predaja prináša dosiaľ nevídané biznisové procesy s dôrazom na úsporu investícií do pracovnej sily a nákupu tovarov.
AI vám umožní transformovať spôsob, ako u vás zákazníci nakupujú a pomocou automatizovaných postupov im pomôžete podniknúť ďalší najlepší krok.
Budete môcť analyzovať správanie a emócie zákazníkov a automaticky im budete dodávať na mieru šité ponuky produktov a služieb. Nebudete ich teda zahlcovať ponukami na niečo, čo nepotrebujú.
AI vašim zákazníkom poskytne osobného digitálneho asistenta, ktorý im pomôže s nasmerovaním rozhodovania o nákupe výrazne skracuje konverzný cyklus (návšteva stránky → browsovanie v ponuke → nákup).
Umelá inteligencia totálne zmení váš pohľad na to, ako vaši zákazníci vnímajú výber tovaru a jeho nákup. Pomôže vám lepšie pochopiť, ako sa správajú počas browsovania na vašom webe či vo vašej kamennej prevádzke a dokáže okamžite analyzovať ich preferencie a kroky, ktoré urobia.
Následne viete tvoriť heatmapy (viac o heatmapách a ako fungujú sa dočítate napríklad TU) založené na správaní zákazníkov v obchode, aby ste porozumeli, ktoré rozloženie obchodu vedie k zvýšeniu konverzných pomerov a predaja.
Budete presne vedieť, aké majú zákazníci konkrétne problémy s produktom alebo službou a automaticky na to upozorníte vašich zamestnancov.
Ak máte kamennú prevádzku, viete dokonca optimalizovať priestor pre regály a police a zabezpečíte, aby bol tovar vždy označený presnou cenou či zľavou.
AI na dobré fungovanie potrebuje dáta. Veľa dát. Viac si o nich povieme nabudúce. Teraz je dôležité hlavne zistiť, či ste mysleli dopredu a snažili ste sa vždy vedieť o svojich zákazníkoch viac než oni sami o sebe (samozrejme, len v rámci povolených pravidiel a dodržiavaní smerníc o osobných údajoch).
AI vám totiž dokáže vytvoriť presnejšie dopytové prognózy a cenové informácie založené na automaticky zbieraných verejných a zákazníckych údajoch.
AI taktiež automatizuje procesy dopĺňania zásob a pomôže vám optimalizovať riadenie zásob. Získate tak presný prehľad o tom, čoho máte na sklade málo, čo by ste mali objednať a čo sa, naopak, predáva slabo a zaberá vám zbytočne veľa miesta.
Rovnako môžete optimalizovať doručenia objednávok, vďaka čomu znížite náklady na dopravu objednávky od vás k zákazníkovi. Dosiahnete to vďaka presnejšej lokalizácii zákazníka, AI dokonca dokáže predpokladať jeho pohyb a pravdepodobný výskyt v konkrétnom čase. Môžete teda časovo i finančne efektívnejšie plánovať distribúciu tovarov.
AI vám v obrovskej konkurencii zaručí značnú výhodu – identifikujete preferencie zákazníka z viacerých zdrojov a porovnávate ich s najrelevantnejším zdrojom zásob a umožníte zákazníkom testovať, skúšať a prispôsobovať produkty priamo v predajni. Vďaka tomu vaši zákazníci získajú neopakovateľný zážitok z nákupu a vaša retencia raketovo vystrelí.
Dokážete agregovať a analyzovať náklady na obsluhu zákazníka a jeho správanie, ktoré v priebehu nákupu zachytíte. Následne viete podľa potreby nastaviť a postupne detailne vylaďovať zákaznícku nákupnú cestu.
Ak ste nielen distribútorom, ale aj výrobcom, vďaka prepojenosti informačných systémov v reálnom čase bude mať zákazník možnosť zasahovať do výrobných procesov a konfigurovať vaše budúce výrobky presne podľa svojich predstáv.
Teraz už poznáte výhody, ktoré môžete vďaka rozumnej a premyslenej aplikácii AI vo vašom biznise získať. V ďalšej časti blogu si povieme viac o plánovaní strategických cieľov, rôznych typoch AI analytík, dátach, ktoré sú pre AI nesmierne dôležité, potrebnej infraštruktúre a tiež o pracovných profiloch ľudí, ktorých budete na úspešné zavedenie AI potrebovať.
Ak sa vám blog páčil, zdieľajte ho ďalej 😊.