Blog

Aj váš marketing sa dá automatizovať, časť 1

AI Marketing
21.7.2020
Asi ste už počuli o automatizácii procesov v priemysle alebo vo výrobe. Je to jedna z najhorúcejších tém pre firmy, ktoré sa rozhodli opustiť tradičný model fungovania a začali s digitálnou transformáciou. Ale počuli ste o tom, že automatizovať môžete aj váš marketing?

Automatizácia marketingových aktivít neznamená, že budete môcť zajtra rozpustiť vaše marketingové oddelenie a nechať všetko na IT. Softvér (zatiaľ) nedokáže vymýšľať kreatívny obsah, navrhovať komplexnú marketingovú stratégiu a nepôjde vás ani zastupovať na stretnutie s klientom.

Môže však dramaticky zmeniť výkon, náklady a efektivitu vašej firmy a hlavne vám pomôže zlepšiť prehľad o vašich zákazníkoch.

V blogoch sa dozviete:

  • Čo je to automatizácia marketingových procesov
  • Aké sú jej najväčšie benefity
  • Ako zmení váš pohľad na zákazníkov a ich správanie
  • Aký typ dát a infraštruktúry budete potrebovať
  • Ako správne zložiť projektový tím
  • A na záver aj niečo o rizikách, na ktoré si treba dať pozor

Ako to funguje

Automatizácia v marketingu pre váš biznis predstavuje skvelú príležitosť na lepšie, presnejšie a efektívnejšie oslovenie vašich zákazníkov a oslobodí vás od úmorných činností, ktoré vaši marketéri robia manuálne.

Marketingová automatizácia je sofistikovaným mixom marketingu a IT. Na vstupe je personalizovaná komunikácia, na mieru prispôsobená každému zákazníkovi. Na pozadí bežia komunikačné procesy podporené softvérom, ktorý zabezpečuje, aby sa správna komunikácia dostala k správnemu zákazníkovi. 

Vďaka automatizácii procesov získate 360-stupňové profilovanie vašich zákazníkov. To znamená, že ich budete dokonale poznať na základe agregácie štruktúrovaných a neštruktúrovaných dát, ktoré o nich získate (viac o type dát sa dozviete TU ). Budete mať presnejší obraz o tom, čo si o vás zákazníci myslia a prečo to tak je.

Otvoria sa vám nové možnosti segmentácie zákazníckeho portfólia, založené na prediktívnych informáciách o zákazníkoch a ich správaní v reálnom čase.

Zákazníkov budete môcť rozdeliť podľa hodnôt, na ktoré dávajú dôraz oni sami. Následne viete toto poznanie využiť pri prepojení potreby zákazníka s produktom a dokážete vašu komunikáciu cieliť tak, aby na tieto hodnoty reagovala. 

Úplná zmena pohľadu na vašich zákazníkov

Automatizovaný marketing vám umožní sledovať, čo vaši zákazníci robia, keď prídu do vášho e-shopu. V reálnom čase, s okamžitou odozvou a možnosťou pohotovo reagovať na zmeny. 

Budete mať dokonalý prehľad aj o tom, ako sa vyvíjajú trendy na trhu, softvér vám dokonca dokáže odporučiť vhodné kroky, ktoré by ste mali podniknúť. Ukáže vám, akú stratégiu by ste mali zvoliť pre všetky komunikačné kanály a zároveň vám umožní merať úspešnosť vašich marketingových kampaní naprieč všetkými komunikačnými kanálmi.  

Ešte predtým, než sa do projektu pustíte 

V sérii blogov o umelej inteligencii v maloobchode sme písali o kľúčovej úlohe dát pri implementácii projektov založených na AI.

Rátajte s tým, že to isté platí aj v tomto prípade. Ak sa chcete pustiť do automatizácie marketingových procesov, nevyhnutným predpokladom úspechu sú v prvom rade dáta.

Budete potrebovať nielen detailný popis vašich produktov alebo služieb, ale aj kvalitnú databázu s podrobnými informáciami o vašich zákazníkoch. Softvéry dnes majú zabudované šikovné šablóny a veľmi rýchlo vám povedia, aké vstupné údaje budete potrebovať. 

Odporúčame vám mať poruke tieto datasety:

  • Transakčná história zákazníkov
  • Dáta o správaní na sociálnych sieťach
  • Dáta o aplikovaných marketingových kampaniach
  • Dáta o zákazníckych emóciách a pocitoch
  • Dáta týkajúce sa marketingových plánov a rozdelenia zdrojov
  • Geografická mapa
  • Korešpondenčná história

Myslite na to, aké aplikácie vo firme používate

Nezabúdajte ani na aplikácie. Patria sem zdrojové aplikácie pre informácie o zákazníckom správaní  (ERP, CRM a ďalšie), aplikácie pre meranie zákazníckeho myslenia (napríklad Facebook, Instagram, Twitter), aplikácie pre správu zákazníckych povolení a súhlasov, integračné platformy (napríklad SAP Cloud Platform), cieľové CRM aplikácie pre transfer obchodných typov, či e-mail a SMS brány.

Image

Zdroj: https://www.sap-cloud-platform.co.uk/

Výber najvhodnejšieho riešenia bude závisieť od konkrétneho projektu: potrebujete integrovať automatizáciu do existujúceho firemnej aplikácie, alebo chcete niektorú z aplikácií úplne nahradiť? V niektorých prípadoch totiž môže byť nahradenie existujúcej aplikácie oveľa jednoduchšie ako samotná integrácia. Skúsený analytik vám vysvetlí, ktorá cesta je pre vás vhodnejšia.

V druhej časti blogu si povieme viac o infraštruktúre, ktorú by ste mali mať zabezpečenú, zložení tímu, prínosoch automatizácie, ale aj o rizikách, ktoré na vás číhajú. 

Ak sa vám blog páčil, zdieľajte ho ďalej 😊.

Pavol Kubán
CEO

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.