Blog

Umelá inteligencia v maloobchode nie je žiadne sci-fi, časť 3

AI Maloobchod
12.6.2020
V blogovej sérii o umelej inteligencii v maloobchode pokračujeme jej treťou časťou. Z predchádzajúcich blogov sme sa dozvedeli čo všetko môžete vďaka rozvážnemu a premyslenému aplikovaniu AI riešení dosiahnuť, ale tiež aké predpoklady musíte splniť, aby ste uspeli. V tejto časti sa dozviete akú infraštruktúru budete pri implementácii potrebovať, a že AI sa nedá aplikovať bez kvalitného tímu.

Na infraštruktúre sa dá ušetriť

Pre menšie firmy predstavuje investícia do infraštruktúry vysoké náklady s častokrát neistým výsledkom. Preto zbytočne nekupujte riešenia, ktoré nevyužijete naplno.

Zamerajte sa napríklad na dostupné cloudové riešenia, dôležitý pre vás bude hlavne kvalitný ETL systém. Ide o skratku Extract-Transfer-Load a je to softvér, ktorý dokáže získať dáta z rôznych zdrojov, transformovať ich do celku, ktorý dáva zmysel a poskytnúť ich v ucelenej forme. 

Príčetný a skúsený dodávateľ vám navrhne presne také riešenie, ktoré potrebujete a ktoré vás zbytočne neošklbe.

AI neriešte bez kvalitného tímu

Kľúčovým faktorom úspechu akejkoľvek iniciatívy v oblasti data science je správny tím. Je takmer nemožné nájsť človeka, ktorý vie pokryť tieto schopnosti samostatne. Preto myslite na správne zloženie tímu, ktorý riešenie bude pripravovať a aplikovať. 

Ak nemáte vo firme kvalitný, skúsený a spoľahlivý IT tím, rozhodne vám neodporúčame pustiť sa do implementácie AI na vlastnú päsť. Nič neušetríte a ešte sa aj popálite. Vtedy je vhodné nechať to na profíkov, ktorí majú s nasadením AI skúsenosti a najlepšie zo segmentu, v ktorom sa pohybujete vy.

Dajte si však pozor na to, kto bude s vašimi firemnými dátami pracovať. Trendom najmä väčších firiem je neoutsourcovať ľudí, ktorí sa venujú vývoju a podieľajú sa na tvorbe know-how, keďže externisti sa ľahko dostávajú k algoritmom, ktoré často predstavujú konkurenčnú výhodu.

Profily ľudí, ktorí vám pomôžu s nasadením AI 

Veľmi dôležitú úlohu zohráva doménový expert, ktorý má okrem biznisových znalostí aj prehľad o technológiách a rozumie im aj po technickej stránke. Jeho najsilnejší skill však musí byť zo segmentu, v ktorom vaša firma podniká. Do toho vstupuje ďalší rad skúseností, ktoré mu umožňujú efektívnu komunikáciu s kolegami, a čo je dôležitejšie, dokáže ich prácu aj skontrolovať. 

Koho budete potrebovať na vašej strane:

  • Pracovníci zodpovední za riadenie predajní;
  • Pracovníci zodpovední za plánovanie;
  • Experti so znalosťou retailovej analytiky a KPI s metodikami ich výpočtu;
  • Experti na plánogramy a zonáciu predajní;
  • Supervízor projektu.

Ideálna zostava tech a IT ľudí, ktorí by sa mali na projekte podieľať:

  • Dátoví inžinieri – spravujú dáta a príslušnú dátovú platformu, aby bola plne funkčná pre analýzu;
  • Dátoví vedci, ktorí pripravujú, študujú, vizualizujú a modelujú dáta;
  • Experti na vizualizáciu a interpretáciu dát;
  • IT architekti – spravujú základnú infraštruktúru potrebnú pre podporu dátovej vedy;
  • Vývojári aplikácií so znalosťou algoritmov strojového učenia (Python, R a iných);
  • Programátori a ďalší IKT špecialisti – zodpovedajú za implementáciu riešenia;
  • Konzultant so znalosťami základov dátovej etiky a konzultanti so znalosťami GDPR;
  • Integrační špecialisti so znalosťou REST alebo SOAP technológií komunikácie;
  • Správca databáz.

Samozrejme, toto je ideálne zloženie tímu a nasadenie všetkých uvedených ľudí s pokročilými znalosťami a skúsenosťami je nesmierne nákladné. Na tento zoznam si však určite spomeňte, keď vám budú prezentovať navrhované riešenie. Pokojne sa dodávateľa na tieto pozície opýtajte. Ak nebude mať páru, o čom hovoríte, nemáte sa s ním o čom ďalej baviť.

V poslednej časti blogu si povieme viac o tom, ako môže vyzerať nasadenie AI v praxi, na čo si treba dať pozor.

 

Ak sa vám blog páčil, zdieľajte ho ďalej 😊

Pavol Kubán
CEO

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.