Nespočetné množstvo motivačných textov nás presviedča o tom, aké dôležité je okrem hospodárskeho výkonu prihliadať aj na CSR, zodpovednosť voči zamestnancom či reputačný manažment.
Pri rozvoji vašej firmy by ste však rozhodne nemali zabudnúť na kľúčové veci, ktoré sú s jej úspešným napredovaním nerozlučne spojené: firemnú stratégiu, víziu, misiu a hodnoty.
1. Zisk nie je všetko
V biznise treba veci dôkladne plánovať. Musíte myslieť na milión externých a interných premenných, ktoré na vaše podnikanie vplývajú. Ak sa však budete sústrediť iba na ekonomiku, nečakajte, že sa vám podarí vybudovať stabilnú spoločnosť.
Všetkým kolegom, klientom a spolupracovníkom musíte jasne povedať, kam smerujete, čo chcete dosiahnuť a aké sú vaše krátkodobé a dlhodobé ciele.
2. Bez firemnej stratégie budete tápať
Firemná stratégia by mala definovať vaše poslanie – misiu (prečo robíte to, čo robíte a čo tým chcete dosiahnuť), obraz budúcnosti – víziu (čo sa stane, ak dosiahneme/nedosiahneme stanovené ciele) a hodnoty (morálno-etické princípy, biznisové mantinely, vzťah k zákazníkom, férové podnikanie, spoločenská zodpovednosť atď.)
Keď bude vaša firemná stratégia príťažlivá, zodpovedne pripravená a stanovíte si v nej méty, je vysoko pravdepodobné, že sa pre ňu vaši zamestnanci nadchnú a vložia energiu do jej nasledovania. Vybudujete si tak lojálny tím, ktorý sa rád pochváli, pre koho pracuje.
3. Motivujte vašich zamestnancov
Budujte štruktúru firmy transparentne, povedzte im, kto ste, pre koho pracujú a čo sa od nich očakáva. Pýtajte sa ich, čo by chceli robiť inak a čo sa dá zlepšiť.
Posilňujte dôveru v tíme, existuje na to niekoľko techník. Na mítingu použite flipchart a každý člen tímu naň uvedie aspoň jednu silnú stránku vybraného kolegu, opíše jeho prednosti, soft skills, hard skills. Potom spoločne pri každom zakrúžkujete jeho 3 silné stránky či schopnosti a následne môžete diskutovať o zmenách či navrhovaných zlepšeniach.
Nezabúdajte na to, že ak máte silný tím, individuálne schopnosti a zručnosti sa môžu pretaviť do tých tímových (jeden vie lepšie to, druhý zas ono a spoločne toho urobia veľa).
O ďalších troch krokoch budem písať už čoskoro, v druhej časti tohto článku.